Massage

Massage is al zo oud als de mensheid zelf.
In vele beschavingen werd de kunst van het masseren reeds beschreven.
Massage betekent aanraken, door middel van wrijving en druk.
Bij massage worden verschillende handgrepen toegepast op de onbedekte huid.
Bij alle massagevormen vindt eerst een intake plaats.

Rustgevende massage:
Bij rustgevende massage wordt gebruik gemaakt van sederende (rustgevende) handgrepen. De handgrepen tijdens deze massage zijn minder stevig dan bij een activerende massage. Deze massage methode is gericht op het algemeen welbevinden van lichaam en geest.

Door de dosering van de handgrepen aan te passen, hebben de verschillende handgrepen allen hun eigen effect op de verschillende weefsels. Hierdoor wordt de spanning in de spieren weggenomen, het stressniveau verminderd en wordt geestelijke ontspanning ervaren.
Deze massage is heerlijk om tot rust te komen.

Hoofdpijn massage:
Tegenwoordig hebben steeds meer mensen last van hoofdpijn. Spanningshoofdpijn komt het meeste voor. Hoofdpijn kan o.a. veroorzaakt worden door stress, verkrampte spieren, slechte nachtrust en hormoonschommelingen. Wanneer je regelmatig last hebt van hoofdpijn is het van belang om het lichaam rust te geven, zodat het kan herstellen en weer in balans komt.
Hoofdpijnmassage brengt je in een diepe ontspanning, om je evenwicht terug te vinden.

Activerende massage:
Bij een activerende massage ligt het accent op het stimuleren van de doorbloeding van de spieren en het onderhouden van de conditie van de spieren. De handgrepen zijn steviger dan bij de rustgevende massage. Met deze massagetechnieken kan ik het bindweefsel losmaken en knopen uit de spieren halen.

Een activerende massage kan toegepast worden om vermoeide spieren, een stijve nek, schouder klachten, een pijnlijke rug te verhelpen, of gewoon als ontspanning.

Sportmassage:
Voor de behandeling vindt eerst een intake en onderzoek plaats.
Een sportmassage kan zowel voor als na het sporten worden toegepast.
Voor het sporten zorgt de massage voor een betere doorbloeding van de spieren en bereidt deze voor op de prestatie die komen gaat. Een sportmassage na het sporten zorgt ervoor dat vocht en afvalstoffen sneller uit het spierweefsel afgevoerd worden en maakt de spieren weer soepel. De massage zorgt voor minder spierpijn, geeft verlichting, waardoor een sneller herstel kan plaatsvinden.

Ik ben aangesloten bij het Nederlands Genootschap voor Sportmassage (NGS).

Klacht sportmassage

De massageolie die ik gebruik is 100% natuurlijk, van hoogwaardige kwaliteit en stem ik af op het soort massage.

Het is van belang om na de massage voldoende te drinken, zodat afvalstoffen makkelijker kunnen worden afgevoerd.

Voordelen van een massage:

  • een betere doorbloeding van de huid
  • helpt om de weerstand te verhogen
  • helpt om de spieren soepel en los te maken (denk hierbij aan verkrampte spieren van de nek, schouder en rug)
  • helpt blessures te voorkomen
  • helpt afvalstoffen te verwijderen
  • is van invloed op de stemming, psyche en slaapbevordering
  • helpt voor meer lichamelijke en geestelijke rust
  • helpt stress te verminderen
  • geeft nieuwe energie